Crokinole w wariancie turniejowym jest grą dla dwóch graczy, ale w przypadku spotkań towarzyskich można zmodyfikować nieco zasady i zagrać w cztery lub trzy osoby. W pierwszej kolejności opiszę zasady gry w dwie osoby.
Podstawowe reguły
Celem gry jest uzyskanie największej ilości punktów poprzez oddawanie strzałów swoimi dyskami w taki sposób, żeby ustawić swoje dyski w wysoko punktowanych pozycjach jednocześnie wybijając z planszy lub przesuwając w niżej punktowane pozycje dyski przeciwnika.
Punkty liczy się na koniec rundy, kiedy gracze wykorzystają wszystkie swoje dyski. Wyjątek stanowi prawidłowe wbicie dysku do wgłębienia na środku planszy.

Plansza do crokinole składa się z linii wyznaczających strefy punktowania, licząc od zewnętrznego okręgu jest to 5, 10, 15 i 20 w środku zagłębienia na środku planszy. Kołki wkręcone w planszę stanowią stałą przeszkodę podobnie jak rynna poza głównym polem gry.
Gracze siadają naprzeciw siebie po dwóch stronach planszy tak, żeby mieli swobodny dostęp do swojej linii startowej. Linia startowa jest zewnętrzną linią narysowaną na planszy wydzieloną przez linie skierowane w kierunku środka planszy. Gracze nie mogą celowo przesuwać ani obracać planszy w czasie gry, nie powinni wstawać ani przesuwać się na krześle. Obowiązuje „zasada jednego pośladka” mówiąca o tym, że w czasie zagrywania dysku co najmniej jeden pośladek musi mieć styczność z siedziskiem. W myśl tej zasady możliwe jest przechylanie się na krześle w celu oddania strzału.
Każdy z graczy otrzymuje swoje dyski, każdy w swoim kolorze. Ilość dysków zależna jest od zasad turnieju i może wynosić od 6 do 12.

Wszystkie zagrania dysku muszą być wykonane za pomocą palca (za wyjątkiem szczególnych wariantów gry jak na przykład gra kijkami). W czasie zagrania tylko zagrywająca ręka gracza może mieć styczność z planszą a przeciwnik w tym czasie nie może dotykać ani przesuwać planszy. Dysk zagrać można dopiero w momencie kiedy wszystkie dyski całkowicie się zatrzymają. Dotyczy to również wirujących dysków.
Gracz nie może położyć dysku na planszy dopóki nie przyszła jego kolej na zagranie. W celu zagrania dysk należy umieścić na swojej linii startowej w dowolnym jej miejscu, również po przekroczeniu nim linii wyznaczającej jej koniec, pod warunkiem, że jej dotyka. Dysk powinien leżeć płaską stroną na planszy. W momencie kiedy dysk zostaje wypchnięty przez palec (lub kijek) gracza zagranie uznaje się za dokonane. Grę kontynuuje kolejny gracz zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara.
Prawidłowe zagranie

- W przypadku kiedy na planszy nie ma jeszcze dysków przeciwnika gracz musi umieścić chociaż jeden swój dysk biorący udział w zagraniu w polu 15 punktów. Oznacza to, ze można zagrać dyskiem w inny dysk leżący na planszy i jeśli on zatrzyma się w polu 15 punktów zagranie uznane jest za prawidłowe. Wystarczy, że dysk dotyka linii 15 punktów, nie musi cały znajdować się za linią.
- W przypadku kiedy na planszy są już dyski przeciwnika w ramach zagrania co najmniej jeden dysk gracza musi dotknąć dysku przeciwnika. Może być to dotknięcie bezpośrednie lub przez inny dysk gracza wprawiony w ruch w tym zagraniu.

Jeśli gracz nie wykonał prawidłowego zagrania zgodnie z powyższymi wymogami wszystkie jego dyski biorące udział w zagraniu zostają usunięte z obszaru gry.
Wypadnięcie dysku z obszaru gry
Dysk, który w czasie zagrania wypadnie poza obszar gry do rynny lub poza planszę nie bierze udziału w grze do końca rundy i podliczenia punktów. Dysk, który po zagraniu zatrzyma się tak, że dotyka zewnętrznej linii bądź jest poza zewnętrzną linią, ale nie spadł do rynny również nie bierze udziału w grze i powinien zostać usunięty.
Dyski, które nie biorą udziału w grze powinny znaleźć się w rynnie.
Prawidłowe wbicie „dwudziestki”
Dysk, który wpadnie do zagłębienia pośrodku planszy i leży w nim płasko całą powierzchnią jest uznany za zdobyte 20 punktów i powinien zostać usunięty z planszy i umieszczony w wyznaczonym na „dwudziestki” miejscu.
Dysk, który „wisi” nad wgłębieniem, znajduje się częściowo we wgłębieniu oparty o brzeg wgłębienia lub dysk, który zatrzymał się we wgłębieniu na boku nie są prawidłową „dwudziestką” i dalej biorą udział w grze tak samo jak inne dyski znajdujące się na planszy w polu 15 punktów.
Możliwe jest wbicie do wgłębienia „dwudziestki” dysku przeciwnika i w takim przypadku to właśnie przeciwnik otrzyma 20 punktów.
Pozostałe zasady
- Zasada zniszczenia — dysk który podczas zagrywania opuścił pole gry, odbił się od bandy i powrócił na pole gry musi zostać usunięty z pola gry. Wszystkie dyski, które zmieniły swoje położenie w wyniku uderzenia przez zniszczony dysk pozostają na swoim miejscu — również te, które zostały wepchnięte do wgłębienia 20 punktów.
- Zasada wirującego dysku — jeśli w wyniku zagrania jeden z dysków dotknie zewnętrznej linii ale wciąż wiruje, a w momencie kiedy przestanie wirować zatrzyma się wewnątrz pola gry i nie dotyka linii zewnętrznej taki dysk pozostaje w grze.
Liczenie punktów
Na koniec rundy, kiedy przeciwnikom nie zostaną już żadne dyski do zagrania przystępuje się do liczenia punktów.
Dyski przyjmują wartość pola o najniższej wartości jakiego dotykają. Jeśli dysk zatrzymał się na polu 15 punktów i nie dotyka linii 10 punktów to gracz dostaje za niego 15 punktów. Dysk, który jest w polu 15 ale dotyka linii 10 wart jest 10 punktów. Dysk na polu 5 który lekko dotyka pola 10 wart jest tylko 5 punktów a wszystkie dyski które dotykają zewnętrznej linii i nie zostały do tej pory usunięte muszą zostać usunięte z obszaru gry i warte są zero punktów.
Organizator turnieju może zastosować swoje własne zasady w zakresie ilości dysków i punktacji. Przedstawię tu metodę punktacji, którą od lat stosujemy z przyjaciółmi w rozgrywkach towarzyskich z dużym powodzeniem i zadowoleniem.
Gracze w ramach gry 1 vs 1 rozgrywają kilka punktowanych rund. Zwycięstwo w rundzie daje graczowi 2 punkty, remis daje po 1 punkcie każdemu z graczy. Pierwszy gracz, który uzyska 10 punktów wygrywa.
Może wystąpić sytuacja remisu 10:10, w takim wypadku decydująca może być liczba wbitych „dwudziestek” w czasie całej gry przez gracza.